Jak zbudowane są opony zimowe ?

Każdy odpowiedzialny kierowca co roku, w sezonie zimowym, wyrusza do serwisu motoryzacyjnego i prosi o montaż nowego ogumienia. Zdajemy sobie sprawę, że takie postępowanie jest rozsądne, ponieważ zapewnia nam i naszej rodzinie. Czy jednak tak naprawdę wiemy, jak zbudowana jest tradycyjna zimówki i z jakich elementów się składają?

Bez wątpliwości najważniejszy jest bieżnik. To część, która ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Dzięki swojej specjalnej strukturze zapewnia doskonałą przyczepność, co sprawia, że samochód utrzymuje się nawet na bardzo śliskiej drodze. Tu dodatkowo pomagają tak zwane lamelki, czyli sporej wielkości wgłębienia. Służą one zarówno do odprowadzania zbyt dużej ilości śniegu, jak i wody. Bieżnik w ogumieniu zimowym jest niezwykle istotny, to przede wszystkim on pozwala na poruszanie się, nawet w trudnych warunkach atmosferycznych.

Czym jest stopka opony ?

Kolejnym elementem jest tak zwana stopka ( inna nazwa to kołnierz). Ta część opony dotyka felgi i jej z nią połączona. Ogólnie można powiedzieć, że składa się ona z drutów wzmacniających. Ich zadaniem jest zapewnienie jak najlepszej szczelności, a także ścisłe przyleganie do opony. W razie rozmaitych awarii konieczne jest wizyta w warsztacie samochodowym.

Opasanie jest istotną częścią, głównie ze względu na swoje przeznaczenie. Jest to swoista ochrono położona na oponie obwodowo i jej zadaniem jest odpowiednia ochrono czoła gumy. To właśnie ona narażona jest na największe ścieranie się i uszkodzenia mechaniczne. Osłona jest ważna, aby zwiększyć żywotność wyposażenia. Tutaj należy wspomnieć również o tak zwanej wewnętrznej warstwie uszczelniącej. Zabezpiecza ona ogumienie przed nadmierną utratą powietrza. Oczywiście, z takimi sytuacjami trzeba się liczyć, to całkowicie naturalne, że czasem nasze wyposażenie traci pewną ilość powietrza. Z tym jednak nie ma większego kłopotu. Niemal na każdej stacji benzynowej znajduje się tak zwany kompresor, za pomocą którego uzupełnia się braki.

Konieczne jest wspomnienie o rowku centralnym. Jest on kanałem, który poniekąd rzeźbi bieżnik. Biegnie przez całą długość opony i ma ogromne znaczenie, jeśli weźmiemy pod uwagę komfort jazdy. Okazuje się bowiem, że rowek podczas prowadzenia wpływa na położenie ogumienia i poprawia jego kierowalność. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji przyspieszania i hamowania. To funkcja jest bardzo ważna, a element ten wprost niezastąpiony. Tylko odpowiednio wyprofilowana oponowa będzie w stanie zapewnić nam poczucie bezpieczeństwa, odczuwalne oczywiście w czasie prowadzenia pojazdu.

Jest jeszcze drutówka. Jak sama nazwa wskazuje, w jej skład wchodzą przede wszystkim druty. W pewnym sensie współpracuje ona z innymi częściami, takie jest bowiem ogólne założenie. Cała opona jest stworzona w taki sposób, by poszczególne elementy się uzupełniały i świetnie razem funkcjonowały. Zadaniem drutówki jest zarówno dbanie o odpowiednie położenie koła, jak i właściwie, dobre ustawienie opony na obręczy.

Jak zatem widać, budowa gumy jest stosunkowo skomplikowana. Nie ma konieczności, aby ją znać, można to jednak traktować jako ciekawostkę.

Może Ci się również spodoba