Co nam dają regularne przekładki opon ?
Nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, że drogie elementy samochodu nie wystarczą, by pojazd był bezawaryjny i nie dochodziło do kolizji drogowych. Równie ważne jest odpowiednie ich montowanie i regularne kontrolowanie stanu ich zużycia. Mowa tutaj głównie o elemencie samochodu, jakim są opony.
Mało kto wie, że doświadczony wulkanizator, po zdjęciu gum każdorazowo zaznacza, na którym roku były one dotychczasowo zamontowane. Nie robi on tego wbrew pozorom, by wróciły one na swoje dotychczasowe miejsce- wręcz odwrotnie. Podczas montażu opon ważne jest tak zwane rotowanie, czyli zamienianie ich miejscami. Jest to robione głównie ze względu na to, że ogumienie nie zużywa się równomiernie praktycznie w żadnym samochodzie. Zdecydowanie w inny sposób pracuje ono na osi napędzanej, a w inny sposób to, które zamontowane zostało z przodu czy też z tyłu. Jeżeli nie będziemy stosować regularnych przekładek opon, może dojść do sytuacji, w której na jednej osi opony będą całkowicie sprawne, natomiast na drugiej będą nadawały się do wymiany.
Zmieniać z przodu czy z tyłu ?
Jeżeli nie przekładamy gum, narażamy się na straty, głównie finansowe. Oczywiście, można dokupić dwie nowe, jednakże w tym momencie na każdej osi ogumienie będzie posiadało inne właściwości. Z kolei przy wymianie całego kompletu na nowy narazimy się na spore koszty i jednocześnie zmarnujemy dwie nadające się do użytku sztuki. Jeżeli zwykle zaopatrujemy się w tanie opony, straty nie będą dla nas aż tak duże. Jednakże w momencie, gdy inwestujemy spore pieniądze w dobre jakościowo produkty, liczymy na to, że posłużą nam one przez dłuższy czas, a komfort jazdy wynagrodzi nam wydane wcześniej pieniądze. Niektórzy twierdzą, że nie tak ważne jest zamienianie opon miejscami, jak to, by lepsze z nich zawsze znajdowały się na tylnej osi. Dzięki temu jazda będzie bezpieczniejsza, gdyż nawet w momencie, gdy wpadniemy w poślizg, za utrzymanie samochodu na torze jazdy odpowiadają gumy tylnie. Z tego względu muszą one wykazywać lepsze właściwości od przednich. Jest to szczególnie ważne podczas zimy, gdyż opony zimowe muszą radzić sobie z jazdą po nawierzchniach pokrytych śniegiem, lodem czy też błotem. Takie warunki zdecydowanie utrudniają utrzymanie przyczepności samochodu do podłoża. W związku z czym szczególnie zimą należy dbać o to, by bieżnik był na właściwym poziomie.
Każdy kierowca ma swoje teorie na temat regularnych przekładek opon. Nie ważne jednak jaka ona jest, istotne jest natomiast by sprawdzała się ona w praktyce. Z pewnością nikt z nas nie ma ochoty się przekonać czym grozi zła przyczepność samochodu do podłoża w momentach krytycznych podczas podróży samochodem. Zawsze sprawą priorytetową powinno być dla nas bezpieczeństwo własne i innych użytkowników dróg.