Nowe etykiety na opony

Od maja tego roku obowiązywać zaczną zupełnie nowe standardy oznaczeń opon. na czym polegać będą główne zmiany? Przede wszystkim ogumienie z najgorszymi parametrami zostanie wycofane ze sprzedaży. Wynika to z nowych dyrektyw europejskich dotyczących ochrony środowiska, a także bezpieczeństwa ruchu drogowego. Same etykiety staną się znacznie bardziej czytelnie dla kupującego. Z jednej strony możemy liczyć więc na wzrost jakości ogumienia dostępnego na rynku, ale w przypadku niektórych kierowców może oznaczać to także wyższe koszty.

Nowe etykiety na opony zapewnią jednak zdecydowanie bardziej wyczerpującą ilość informacji na temat danej opony. Klasyfikacja zostanie także uproszczona i podana w bardziej przystępnej formie np. liter A, B, C i liczb przy decybelach w przypadku parametru hałasu ogumienia. Jak zatem czytać nowe etykiety? Na co zwrócić szczególną uwagę przy zakupie? Tego dowiesz się właśnie w tym artykule!

Etykiety na opony - system TiresCMS
Nowe etykiety na opony dla systemu TiresCMS

Jaką klasyfikację przyjmą nowe etykiety?

Nowe etykiety stanowią efekt prawodawstwa unijnego. Państwa członkowskie zostały zobligowane do zawężenia ilości klas ogumienia do pięciu. Od maja obowiązywać będą kategorie od A do E. Z rynku w połowie roku 2021 znikną opony z klas F i G. Powodem są nieodpowiednie standardy ekologiczne, opory toczenia i słabsza przyczepność na mokrej nawierzchni. Dodatkowo w sprzedaży pojawiać się będą dużo wytrzymalsze modele, co wpłynie korzystnie także na środowisko. Z drugiej strony wzrośnie przez to nieco koszt eksploatacji opon.

Co zawierać będą nowe etykiety na opony?

Przede wszystkim warto wspomnieć o kodach QR, które pozwolą otrzymać dostęp do pełnej specyfikacji opony. Ponadto na etykiecie znajdą się te same trzy klasyfikacje, co wcześniej. Dotyczy to efektywności paliwowej, poziomu hałasu oraz przyczepności na nawierzchni wilgotnej. Jednak zmienią się oznaczenia przyczepności na mokrej nawierzchni i efektywności paliwowej. W praktyce zostaną one zbliżone wyglądem do ikon spotykanych na etykietach urządzeń AGD.

W przypadku ogumienia C1 i C2 opony, które wcześniej miały klasę E z perspektywy oporów toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni, zostaną zaklasyfikowane do klasy D. Natomiast opony z klasyfikacji F i G znajdą się w klasie E. Rozwiązanie sprawi, że etykiety będą w związku z tym zdecydowanie klarowniejsze. Wyeliminuje to również z rynku produkty, które nie będą spełniać wymogów.

Inne oznaczenie zimówek

Nowość stanowić będą dodatkowe piktogramy informujące o zwiększonej przyczepności ogumienia na zaśnieżonym asfalcie, a także na lodzie. Dodatkowo oznaczenie dotyczyć będzie jedynie aut osobowych. Na etykietach może nie być symbolu przyczepności na śniegu bądź piktogramu przyczepności na lodzie. W zależności od modeli opon zabraknąć może także obu tych oznaczeń.

Symbol przyczepności na lodzie występujący samotnie oznacza oponę przeznaczoną na rynki skandynawski lub fiński. Ogumienie tego typu powstaje na bazie miękkiej mieszanki gumowej. Dostosowana jest ona do niskich temperatur i lodu oraz śniegu na drogach. Nie nadają się one do eksploatacji w Europie m.in. Środkowej.

Dlaczego nie powinno się wykorzystywać ogumienia poza dedykowanym regionem?

W temperaturach około 0 st. C i powyżej przy suchych i mokrych nawierzchniach opony fińskie oraz skandynawskie posiadają mniejszą przyczepność, a także znacznie większą drogę hamowania. Zauważalny pozostaje także podwyższony hałas i zauważalnie wyższe zużycie paliwa. Opony w tym standardzie nie mogą zastępować typowych zimówek i całorocznych opracowanych na zimy np. w Polsce. Nowy standard etykiet wykluczy możliwość eksploatacji ogumienia tego typu w naszej lokalizacji.

Kody QR – zupełnie nowa funkcjonalność etykiet na opony

Dzięki QR każdy będzie mógł o wiele szybciej odszukać parametry danego modelu za pośrednictwem np. smartfona. Dzięki temu można pobrać kartę informacyjną produktu. Dodatkowo w zakres etykiet zostaną również włączone opony do samochodów ciężarowych, a także autobusów, co znacznie poszerzy ten zakres. Do maja 2021 w przypadku wymienionych kategorii ogumienia, etykiety wymagane były jedynie w celach marketingowych i promocyjnych.

Czy nowe etykiety mają sens?

Zdecydowanie tak, gdyż nowa standaryzacja ma celu zwiększenie bezpieczeństwa. Dodatkowo mimo minimalnego wzrostu cen eksploatacji, możemy liczyć na wzrost efektywności środowiskowej transportu. Zredukowana liczba tanich opon na rynku jest równoznaczna z mniejszą ilością potencjalnie niebezpiecznych sytuacji na drogach.

Opony od maja otrzymają przejrzystą i wspólną klasyfikację na bazie trzech parametrów: oporów toczenia, jakości hamowania na mokrej nawierzchni i głośności hałasu zewnętrznego. Etykiety pomogą konsumentom w podejmowaniu decyzji przy zakupie ogumienia. Dzięki zupełnie nowym symbolom przyczepności, użytkownik końcowy będzie mógł prościej znaleźć i nabyć opony zaprojektowane do obszarów o surowych warunkach zimowych. Dotyczy to m.in. Skandynawii, niektórych części Europy Wschodniej i obszarów górskich.

I teraz nasuwa się pytanie – czy Twoje oprogramowanie sklepu online jest dostosowane do nowych wytycznych ?

Jeżeli nie skontaktuj się z nami

Może Ci się również spodoba